onsdag 13 augusti 2014

Resultat nya sovrutiner

Jag är förundrad.

Det har varit kämpigt vissa kvällar med att få lilleman att somna. Sen jag ändrade sovrutinerna har det automatiskt blivit att han somnar lite senare, har jag fått för mig iaf, jag kollar inte riktigt klockan. Men det har gått bra! Han har under två nätter nu sovit bättre än någonsin. Jag tror jag vet varför, och det beror inte på att han får somna första gången i famnen + spjälsängen, utan det har nog mer med amningen att göra.
Innan åt han ju sista kvällsmålet i sängen samtidigt som jag försökte få han att somna. Nu får han sista målet ute i soffan. Då har jag gott om tid att bära runt på han lite så raparna kommer upp som de ska. Sen byter vi om till pyjamas och därefter börjar jag vagga han i famnen fram och tillbaka på övervåningen här. När han somnat lägger jag ner han i sin säng. Vaknar han till några gånger innan jag själv lagt mig, så petar jag bara in nappen igen eftersom han vaknat av att han inte hittar den. För det mesta somnar han om när han fått nappen, någon enstaka gång har jag fått vagga om han.

Så, han ligger alltså inte och tuttar hur länge som helst, och sväljer därmed mindre luft!! Det har alltid varit så att han börjat vrida och vända på sig vid 04-tiden, och det gnyendet och flaxandet fortsätter tills han är helt vaken vid 06-07. Det har alltså inte blivit mkt sömn under den perioden. Det har varit uppenbart att han stört sig på gaserna i magen.
Nu sover han gått under den perioden!! Inatt vaknade han inte förrn vid 24 tiden och ville komma över till mig för ett nattmål! Därefter 04 och sen lite småtuttade fram till 07. Han sover mycket länge i sträck när han inte har tuttats till sömns. Jag har t.o.m. fått några timmars sammanhängande sömn nu om nätterna. Tre till fyra timmar har han sovit sträck nu, genom hela natten. Känner mig nästan utvilad, om det inte vore för förkylningen jag har nu så hade jag definitivt varit mycket piggare.

Bara efter några få dagar får jag nog säga att våra nya rutiner har blivit en succé. Igår kväll var första gången jag själv kunde somna in utan att ha lilleman tätt intill mig, vilket kändes väldigt konstigt. Men samtidigt var det skönt att kunna lägga mig hur jag vill med armarna och kroppen. Sen när lilleman ville över till mig, så var det riktigt mysigt. Jag hade saknat honom under de två timmar jag sov själv, haha.

Mindre sövtuttande = mindre luft i magen = bättre sömn för lilleman = piggare mamma = gladare bebis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar