torsdag 27 juni 2013

2 veckor och 1 dag

Det närmar sig med storsteg. Innan var det månader kvar, men nu kan vi börja räkna dagarna tills vi flyttar in i vårt hus. Har fortfarande inte riktigt fattat att vi har ett hus. Den 12 juli står vi där med nycklarna i handen och det första flyttlasset på G. Vi kommer låsa upp ytterdörren till det vi kommer kalla vårt hem, i förhoppningsvis massvis med år. Längtan efter lugnet som finns där ute i skogen är nog störst just nu. Kan inte säga hur trött jag är på lägenhetslivet...

Att konstant höra dessa människor, som på morgonen står utanför fönstret och pratar, eller röker, så att man vaknar till denna ljuvliga kräkframkallande odör av ciggarettrök samtidigt som man får höra intima detaljer om folks förhållanden. Skvaller i all ära, men jag har absolut inget intresse av att höra detta, eller lukta detta... tidigt på morgonen.

Men all plats man kommer få. Utrymme att stöka till det precis som jag vill ha det. Idag kan jag knappt sitta och teckna, utan att det med en gång blir världens kaos för att man plockat fram lite pennor och ritblock. Jag tappar lusten för det, när det blir ett helt företag att plocka fram saker. I huset kan jag istället ha min särskilda plats för mina saker. En egen vrå.

Trädgården ska vi inte prata om. Gud vad jag har längtat efter att få känna gräs under mina bara fötter. En egen trädgård som jag kan pyssla med hela livet, göra den så vacker som jag vill ha det. Att få vara ute i trädgården är som terapi för mig. Ett sätt att koppla bort vardagen och bara vara.

Tyvärr har jag ingen nutida bild på huset, med all växtlighet som har blommat ut. Just nu är det gudavackert i området, lummigt och friskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar