måndag 28 juli 2014

Reaktion på babyolja!

Innan lilleman föddes införskaffade jag lite hygienartiklar, bl.a. Natusan Baby Oil. Tänkte det är ju bra att ha hemma.

Men... Trots parfymfri, allergitestad och "framtagen för nyföddas känsliga hud" och trots rekommendationerna att man kan smörja på torr hud och bra vid massage, så var den oljan verkligen INTE bra!
Lilleman reagerade väldigt starkt på den. Jag använde den en gång vid magmassage, och jag märkte sen att de områden där han varit lite torr/skör i huden blev illröda. Jag tänkte inte mer på det då, det kanske var en slump?
Men sen fick lilleman torrfläckar/utslag på bålen efter att jag ätit jordgubbar, och då tog jag oljan och smorde in igen. Jisses vad han blev röd! Det såg ut att riktigt svida, och ja, det gjorde det nog. Jag testade faktiskt att lägga lite olja på min tunga, och direkt fick jag en stickande känsla på tungan.

Jag läser bak på flaskan. Jovisst står det att oljan är särskilt bra mot torr hud och vid spädbarnsmassage. Men sen läser jag lite mer... Ska absolut inte förtäras då den kan orsaka allvarliga skador. Har barnet fått i sig så ska man genast kontakta vården. Say what?!
Hur kan en så "hudvänlig" olja vara rent livsfarlig att få i sig? Och den ska man smörja på huden?
Inte konstigt att lilleman fick reaktion på den.

Aldrig mer industriproducerat skit, med konstiga ämnen i. Nu blir det enbart naturliga matoljor.

Mild? Så fan heller!

2 kommentarer:

  1. Testa med kokosolja istället. Det funkar till mycket :)

    SvaraRadera