tisdag 22 oktober 2013

Fördomar och barnuppfostran

Nu när jag är gravid och står på tröskeln in i föräldralivet, så innehåller såklart mycket av mina tankar funderingar och idéer kring hur jag vill uppfostra mitt/mina barn. Det är också nu jag inser att det inte är så lätt att följa sin egen magkänsla, eftersom det finns många fördomar - och att barnuppfostran utanför den normativa mallen är fel, tabu, konstigt, udda. Man stämplas som en "hippie-förälder" som ingen förstår sig på, eller ännu värre som en olämplig förälder i andras ögon. Kommentarer som "stackars barn" och "fortsätter du med detta kommer barnet bli ... [någon negativ egenskap]" kan förekomma.

Jag känner mig trygg i min egen uppfattning om hur jag vill uppfostra mitt barn, men däremot är jag rädd för att prata öppet om det med mina medmänniskor - med risk att stämplas som okunnig, oerfaren och rent utav dum. Jag har redan upplevt motstånd till mina idéer. Bara det att köpa en barnvagn, vilket jag från början inte hade tänkt göra, men som jag nu kommer göra - är ett resultat av vad normen förväntar sig av mig.


Jag är väl medveten om att mina tankar är kontroversiella, och inte accepterade av normen. Därför har jag nu köpt hem åtta böcker [se nedan], som alla handlar om något kring förlossning eller barnuppfostran. Jag har ju inte fått dessa tankar om barnuppfostran från tomma luften, men nu har jag också en arsenal med böcker som stödjer det jag vill göra.

Efter jag läst en bok kommer jag att lägga upp mina tankar och idéer här. Då får ni stämpla mig som konstig utefter egna fördomar, men jag kommer aldrig att acceptera att någon tycker synd om mitt barn eller att jag kallas för olämplig förälder.

Bara det faktum att jag vill använda bärsjal och vill amma så länge som det går gör att jag automatiskt får en negativ stämpel från de som tillämpar normen. Jag behöver inte avvika särskilt mkt från normen för att klassas som "fel".

Celebrating Motherhood - Goslin
The Aware Baby - Solter




Birth Reborn - Odent
Birthing from Within - England
Childbirth in the Age of Plastics - Odent
Labyrinth of Birth - England


The Continuum Concept - Liedloff

Spiritual Midwifery - Gaskin

2 kommentarer:

  1. Det är klart man ska följa sin egen magkänsla, man bestämmer själv hur man vi ha saker och ting, men ibland funkar inte verkligheten med det man skulle vilja, jag hade massa tanker och ideer hur jag skulle göra när jag fick barn, men sen funkade inte det så som jag hade tänkt! :P Man ska aldrig lyssna på vad andra säger... eller ja lyssna kan man ju göra, men man bildar sin egen uppfattning och tar sina egna beslut! bara du och Glenn är överens, det är det som är viktigt, för pappan får inte uteslutas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Glenn är väldigt involverad i hur vi ska uppfostra våra barn :P Känns bra att vi har blivit ett team på den fronten ;)

      Radera