söndag 27 oktober 2013

Skämmer bort mig själv

Veckan som gått har varit allt annat än produktiv. Arbetat tre dagar, ledig resten. Veckan som kommer arbetar jag två dagar. Hade väl en tanke om att jag skulle städa undan lite här hemma. Dammhögarna hopar sig och går snart till anfall. Men såklart har jag aktivt struntat i allt som har med produktivitet att göra.

Istället har jag legat på soffan, eller suttit vid datorn. Jag har beställt hem en hel arsenal med böcker, och jag gick bananas och köpte hem julpynt för nästan tusen kronor när jag var i stan och lunchade med en gammal vän. Nästa veckan lär några tusenlappar ryka uppe i Ullared på Gekås. Ska köpa hem det mesta vi kommer behöva av bebissaker; sängkläder, täcken, filtar, kanske någon rolig pryl.

Så, istället för att göra något här hemma så skämmer jag bort mig med lathet, men oboy vad jag är trött i huvudet. Ingen ork till något. Mest av allt skulle jag behöva en tur i skogen, vilket jag ska försöka mig på i veckan. Det är ju så friskt ute nu.

En av böckerna jag beställde kom innan helgen, och den har jag börjat läsa på idag. The Aware Baby var det. Har hunnit med ett kapitel, och jag gillar den. Den kombinerar sunt förnuft (så som jag tänker såklart) med empiriska studier som stöttepelare till det som sägs. Den tar upp mycket av det som jag redan har funderat på, med barnuppfostran och allt. Lite hur ett litet barn fungerar, vilka behov hen har osv. Kommer såklart berätta mer om detta sen när jag läst klart den, men jag kan ge ett exempel:  
Ett barn blir inte bortskämt och kräver mer för att man tillgodoser hens behov direkt när hen visar att hen vill något, utan hen blir trygg och självständig. För hen litar på folk i sin omgivning, att de finns där för hen. Låter man barnet skrika eftersom man inte vill "lära" barnet att man kommer direkt när hen vill något, så får man istället ett barn som är otryggt, mer skrikigt och mer "osjälvständigt" eftersom hen inte litar på att de finns där för hen när hen behöver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar