måndag 16 december 2013

Den där vikten

När jag blev gravid tänkte jag inte så mycket på min vikt. Mitt mål var att inte bli så fixerad vid hur mycket jag går upp under min graviditet. Men nu har jag nog blivit något fixerad.
Jag väger mig 1 gång i veckan för att se om jag stått stilla eller om jag lagt på något. Hela den här grejen började väl när jag började kräkas i början, och jag gick ner i vikt istället för upp. Då kom tanken upp att jag kanske kan lyckas blir lite mindre i min egen kropp istället för att lägga på mig massa onödigt. För jag vägde ju som mest precis innan jag blev gravid, och jag stod då på överviktig i mitt BMI.
Tanken var väl också att jag skulle försöka hålla mig till den viktuppgång som graviditeten väger, just för att slippa ha massor med överflödskilon att banta ner senare. För just den biten har jag aldrig varit bra på, att gå ner i vikt.
Jag vet att en del går ner i vikt genom att amma, men alla gör inte det, och jag ville inte riskera att sitta där med 10-20 kilos övervikt att kämpa med.

Hittills har det väl gått ganska så bra. Jag verkar inte lägga på mig fruktansvärt mycket, och jag kan kanske hålla mig till de där 10-12 kilos viktuppgång som är normalt för min BMI under en graviditet. Men jag är livrädd att vågen visar plötsliga kilo-explosioner. Jag vet heller inte riktigt hur jag ska räkna. Ska jag räkna från ögonblicket jag blev gravid, eller ska jag räkna från när jag vägde som minst under graviditeten? För då blir det ju helt annorlunda. Räknar jag från allra första början har jag gått upp 2 kilo. Räknar jag från minsta värdet är det 5 kilo.

Det hade dock varit kul att veta vad en graviditet väger i vecka 28 (bebis, fostervatten, moderkaka, ökad blodmängd), just för att kunna jämföra hur mycket jag egentligen har gått upp i mig själv.
Nu hittade jag någon form av tabell iaf, såhär ser det ut (allt mätt i gram):

Graviditetsvecka: 10 - 20 - 30 - 40
Foster: 5 - 300 - 1500 - 3300
Livmoder, moderkaka, fostervatten: 180 - 1005 - 1840 - 2350
Bröstkörtlar: 35 - 180 - 360 - 400
Ökad blodmängd: 100 - 600 - 1300 - 1200
Resten av kroppen: 325 - 1915 - 3500 - 5200
Total viktökning: 650 - 4000 - 8500 - 12500

Så, om jag räknar att jag är i vecka 30, så borde jag ha gått upp 5 kilo enbart på fostret och tillhörigheter (inte "resten av kroppen"). Med resten av kroppen inräknat blir det 8,5 kilo. Jag vet inte vad som räknas i den kategorin, är det ökad fettmängd eller vad?
Men slutsatsen borde ju vara att jag ligger minus 3,5kilo som jag borde gått upp i "resten av kroppen", eller minus 6,5 kilo om jag räknar från graviditetens början.

Ett faktum är ju iaf då att jag hittills har gått ner ca 6 kilo sen gravstart, om jag inte räknar graviditeten alls.
Jag fixar kanske detta!

Ett annat faktum är dock att magen har exploderat i storlek, och det börjar bli riktigt jobbigt att böja sig ner och ta sig omkring, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar