torsdag 16 januari 2014

Förlossningen kommer bli min död

Är nyss hemkommen efter andra träffen på föräldrautbildningen. Först hade jag inte tänkt anmäla mig dit, men gjorde det i sista stund eftersom jag insåg att jag hade tyckt det varit bra med lite andra perspektiv utöver min egen doula-kunskap. För jag känner att jag fortfarande är i min doula-roll, och inte i en roll som födande kvinna.

Och jag hade så rätt...

Efter idag har jag smått börjat inse att förlossningen kommer bli min död. Inte för att jag inte tror på min kropp, utan för att jag är så misstänksam mot personalen och deras rutiner. Jag litar inte på dem, och tanken på att behöva åka in och föda barn med folk jag inte kan lita på... det känns fruktansvärt. Just nu rullar tårarna som floder, för jag har sådan ångest. Riktigt ångest.

Jag är glad att jag gick doulautbildningen, för jag vet så mycket! Men nu önskar jag bara att jag inte gått den, så jag sluppit veta om alla de fel som händer inne på förlossningen. Det hade varit bättre om jag åkt in som en normal gravid kvinna, ovetandes om alla de komplikationer som uppstår enbart för att förlossningsvården inte är evidensbaserad. Vem vet, då hade jag kanske varit trygg...

Fy fan vilken ångest. Trodde aldrig jag skulle ha sådan sjukhusskräck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar