söndag 17 augusti 2014

En tredje pappamånad i valmanifestet

Jag brukar inte gå ut med vilket parti jag röstar på inför andra. De har helt enkelt inte med det att göra. Men nu kommer det upp en sak som får mig smått rasande, och genom att ta upp detta i bloggen så kommer ni i alla fall få veta vilket parti jag inte röstar på.

Det här med jämnställdhet. Jämnställdhet är bra! Det är toppen att den frågan drivs. Feminister är särskilt duktiga på att driva den frågan, tycker jag. Delat ansvar, lika lön för lika arbete osv. Hurra för fortsatt jämnställdhetskamp! Men, någonstans har det hamnat snett. När man blandar in politik och siffror... Ojdå, pappor tar ut mycket mindre föräldradagar än mammorna. Hur ska vi göra åt detta?
Jo, då sitter de där med sina papper med statistik, och stirrar sig blinda på siffrorna de ser - utan att tänka på att varje siffra representeras av en person, en människa, en tänkande individ med valfrihet. När dessa människor g(l)öms i statistiken är det lätt att hitta på lösningar. Vi inför en tredje pappamånad! Hurra hurra för jämnställdheten!
Vänta lite här?

Vad hände nu? Jämnställdhet betyder väl att båda könen har lika rätt och valmöjlighet till samma villkor? Men vad händer om man inför en tredje pappamånad? Är det jämnställdhet? NEJ! Att tvinga någon att vara "jämnställd", hur kan man kalla det för lika valfrihet, kalla det för jämnställdhet?
Som det är nu är det två månader som är öronmärkta till partnern i familjen, resten av dagarna kan man i princip dela på hur som helst. Det finns väl en anledning till att mammorna tar de flesta av dessa dagar. Politikerna tvingar partnern att ta ut fler dagar... HUR kan man kalla det lika rätt, när man tvingar någon att göra nått. Vad hände med valfriheten?
Vi får inte glömma andra sidan av myntet. Att mammorna ska tvingas börja jobba 1 månad tidigare är det ingen politiker som tänker på. Vill mamman det? Kanske, kanske inte... Men nu tvingas hon till det vare sig hon vill eller inte.
Sen, tror ni de flesta mammor vill avstå från föräldradagar? Ja, jag vill inte det iaf.

Jag tycker det är riktigt tråkigt detta. Politikerna har i sitt tunnelséende glömt bort individerna. Alla borde få vara fria att välja så som passar just i den familjen. Att politikerna nu går in och ska styra inne i familjekonstruktionen känns fel. Nästan lite läskigt faktiskt... Som om vi inte längre har den fria viljan kvar. När övermakten börjar ta över i hemmet och bestämma vad folk ska tycka och tänka.

Hittills vet jag att det är Socialdemokraterna som har skrivit in detta i sitt valmanifest. Jag har följt frågan med rädsla för att nått av partierna faktiskt ska genomföra detta, och nu ser det ut att hända. För vare sig man vill eller inte, så tror både jag och sambon att S kommer vinna valet. Just den frågan uteslut det partiet för både mig och sambon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar