fredag 15 augusti 2014

Ur fas

De två dagar som gått har jag och lilleman varit helt ur fas. Helt plötsligt har han börjat sova på andra tider under dagen, vilket leder till att han är uppe sent om kvällarna! Det hade inte varit något problem, om han bara hade sovit lite längre på morgonen istället. Men det gör han inte. Han ska ändå upp vid sex-sju tiden. Uppstigningen går inte att ändra på, lilleman måste nämligen bajsa direkt då, och han kan absolut inte sova när han är bajsnödig. Bara att stiga upp med andra ord.

Jag försöker styra om hans sovtider lite på dagen, men så svårt det är. Lilleman är ingen liten person som man kan bestämma över. Han blir vansinnig om jag försöker somna honom om han inte är megatrött. Han är ju bara sån, min lille kille. Han vill vara med hela tiden, och klart som tusan att man inte vill sova då haha.

De nya sovrutinerna har säkert ställt till en del med hans ändrade sömnvanor på dagen. Eftersom han faktiskt sover mycket bättre på natten! Han sover tungt, och vaknar enbart när han vill äta. Innan kunde han vakna och behöva tutta, för att han hade knip i magen. Han sov ytligt och vaknade för minsta lilla.
Jag antar att detta är att ge och ta. Kanske kan jag inte få han att somna tidigare på kvällarna, vilket då ändå blir att jag inte får ensamtid med min sambo. För när lilleman somnat på kvällen nu, så är det så pass "sent" att jag också är väldans trött och behöver sova.

Jag ger detta några dagar, nån vecka till innan jag beslutar mig för att sluta försöka styra hans vanor eller om jag måste jobba på att acceptera läget.  
Att acceptera läget med lilleman är oftast en bättre strategi än att försöka ändra på något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar