söndag 10 augusti 2014

Nya sovrutiner

Så var det dags att ändra lite på våra sovrutiner. Jag har känt under en period på någon vecka, att den nattningsrutinen vi haft inte riktigt är optimal längre. Det tog längre och längre tid för honom att somna, och det blev mycket gnäll och gråt från lillemans sida. Från födseln har han enbart kunnat somna bredvid mig, med tutten i munnen. Klockan 20:00 har vi gått och lagt oss varje kväll, han och jag, så har jag kollat på någon film eller somnat vid 21-tiden. Det har funkat för oss, men som sagt nu har det varit en period då lilleman legat och inte alls velat somna.

Spjälsängen har jag inte alls använt. Vi testade första natten hemma, men några minuters gallskrik på det gjorde väldigt klart att han inte alls var redo att sova utan mig, även om jag bara var på en armslängds avstånd.

För två nätter sen ändrade jag på vår rutin. Istället för att gå och lägga mig med honom så han somnar bredvid mig i sängen, så vaggar jag honom till sömns istället - precis som jag gör på dagen. När han somnat lägger jag han i spjälsängen, och när han sen vaknar - ja då går jag och lägger mig och tar över honom till mig. Så första stunden sover han själv, men sen får han komma till mig och tutta, precis som han alltid gjort.

Första natten gick det inte alls. han vägrade vaggas till sömns, så det slutade med att vi gjorde som vi alltid gjort. Andra natten kunde jag vagga honom till sömns, men han vaknade i spjälsängen redan efter tre minuter och kunde inte somna om, så då klev jag i säng och tuttade han till sömns igen.

Igår natt vaggades han till sömns utan problem, jag lade han i spjälsängen utan problem, och han sov i kanske 30-45 minuter innan jag behövde gå och lägga mig och ta över han till mig. Under den halvtimmen låg jag i famnen på min sambo och bara sög åt mig av mysfaktorn. Mina mysbatterier behövde definitivt fyllas på! Kan inte minnas sist jag låg i hans famn och bara njöt.
Men det bästa av allt var att lilleman vaknade utan att bli ledsen. han låg och tittade och ålade runt lite. Han brukar annars storgråta när han vaknar "sent" på kvällen utan mig. När han kom över till mig somnade han direkt igen utan minsta pip, och jag låg och njöt av vår tid tillsammans, jag och lilleman, samtidigt som jag tittade på första delen av filmen Schindlers List.

Jag känner att jag hittat en bra rutin! Det kommer komma kvällar då jag får gå och lägga mig med han direkt, men igår njöt jag verkligen av hur det blev. Att han vaknar och ändå behöver tuttas till sömns den andra gången känns mycket bättre än att tutta han till sömns första gången. För jag tänker att om jag kan lyckas söva honom utan tutten, iaf den första gången, så kan sambon också få natta honom ibland när mitt tålamod är bortblåst.

Som ni ser är spjälsängen öppen på ena sidan, precis intill vår egen säng. Så har jag tänkt ha det lääänge. Jag känner absolut ingen som helst stress över att lilleman ska kastas ut i eget rum. Jag vill det inte, jag vill ha honom bredvid mig. Vi får väl se om/när ett syskon kommer, om han blivit redo för eget rum då eller innan dess, eller om vi ska sova med två barn i sovrummet. Vi får se.
Huvudsaken är att lilleman måste känns sig redo för det, och visa det själv. Annars tvingar jag inte honom ifrån mig. Att jag ändrade på vår rutin nu, var för det faktum att han tydligt börjat visa att han vårt tidigare sätt inte riktigt funkade lika bra som innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar