fredag 8 augusti 2014

Sömn och egentid

Jag undrar så när jag ska få komma ur den här trötthetsbubblan. Ja, jag vet att det är rejält med sömnbrist när man har bebis, men såhär trött som jag har varit i en period nu är inte samma som tidigare.
Jag är lite snorig, kanske är det nått litet virus i kroppen som ställer till det?
Imorgon ska jag kanske unna mig en sovstund mitt på dagen? Men usch vad det är svårt att ta sig den "tiden". När lilleman har en av sina tre sovstunder under dagen, så vill jag gärna sitta i soffan med datorn och ha lite "egentid".

Egentid, vad är det egentligen? Jag har inte särskilt höga krav egentligen. Egentid för mig kan vara att få gå och duscha utan att ha lilleman med mig i badrummet (när sambon har hand om han), jag behöver liksom inte vara barnfri i flera timmar för att kalla det egentid.
Jag läste en artikel häromdagen på aftonbladet, en kvinna som skrev just om egentid, och att egentid bara är ett ord vi har hittat på för att dölja det faktum att vi då och då inte vill vara med våra barn.
Så är det nog. Egentid = att njuta av att vara barnfri. Så nu sover lilleman sitt tredje pass innan natten, och jag njuter av min barnfria tid!

Dock har det inte alls blitt bra med hans sovstunder de senaste två dagarna. Tiderna har blivit helt fel och han har sovit senare på eftermiddagen/kvällen vilket resulterat i att han inte kan somna inför natten sen. Det spelar liksom ingen roll att han är uppe sent, han vill ändå vakna klockan 06 och stiga upp senast kl 07. Som igårkväll, somnade han 22,30 istället för 20-21, men var ändå uppe kl 06. De få timmarna gör mycket för min energi har jag märkt nu. Varje minuts extra sömn för min del är guld värd.Ikväll kommer det bli samma om inte värre. Han har tidigare velat sova inför natten vid 20-tiden. Men nu är klockan 19,15 och han sover fortfarande. Han lär alltså vilja vara uppe några timmar till ikväll innan han blir nanig för natten.
Jag har funderat på om jag ska styra hans sovtider lite mer, men samtidigt går det inte. är han trött så är han trött och måste sova då, om vi inte vill ha en konstant gråtande gnällig liten unge. Det går heller inte att söva honom om han inte är jättetrött, han blir vansinnig. Vad ska man göra liksom? Sovtiderna ändras ju större de blir, men jag hoppas inte han börjar bli en uppesittare! Det orkar jag inte med, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar