torsdag 28 augusti 2014

Veckans Middag - Matkasse

Vi har beslutat oss för att köra på matkasse. Jag har verkligen ingen lust att hitta på bra (och billiga) recept för veckorna, jag tycker helt enkelt det är svårt. Dessutom så blir det så att jag alltid handlar på mig för mycket och det går mycket mat till spill (i form av mat som ligger för länge i kylen). I vårt hushåll lägger vi inga pengar alls på inredning och kläder. ibland köper vi hem något TVspel och jag någon film ibland. Men det som vi i huvudsak lägger pengar på är mat. Vi tänkte att om vi beställer matkasse så får vi nästa middagen serverad, jag slipper få ihop en veckolista och vi slipper många storhandlingar - vilket kan vara ganska jobbigt med en bebis samtidigt som man ska bära kassar och hit och dit.

Jag började kolla runt lite. Eftersom jag äter mjölkfritt så såg jag snabbt att ingen av de stora (och hyfsat billiga) matkassarna inte fanns i mjölkfritt alternativ. Men snacka om tur! Här i Blekinge finns nämligen Sveriges enda matkasseföretag som levererar allergianpassade matkassar! Hurra!!!! Klick klick mjölkfri matkasse hembeställd för test. Det bästa av allt är att man inte behöver åka och hämta kassen på något utlämningsställe, utan de kör den direkt hem.

Förra veckan hade vi kassen hemma, och det var över förväntan. Det mesta var ekologiskt och närodlat. Fisk och kyckling är alltid färsk och allt kändes så himla fräscht. Jag har aldrig sett så fina morötter haha!

Men ja, nu var ju detta inte en av de stora matkasseföretagen (citygross, ICA, Coop), och med allergianpassningen så blir det ändå ganska mycket pengar man får lägga ut i veckan. Men vet ni vad? Vi har ändå lagt så mycket pengar att vi tror att vi faktiskt sparar pengar på detta. Det blir lite mindre bilkörande, inga matvaror som går till spillo, det blir alltid minst 1 portion över som vi kan frysa in, så mat får vi även på de dagar det inte finns planerad matlagning på.

Så efter en första veckas succé, så beställer vi nu hem en kasse varje jämn vecka.

Från vem beställer vi? (levererar i hela Blekinge, Skåne samt Kalmar)

Veckans Middag






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar