fredag 17 oktober 2014

Arg mamma i affären

Vet ni, vi har väl alla sett den där mamman som frustrerat och med arg röst försöker prata/skrika sina kaotiska ungar till rätta i affären. Handen upp alla vi som tänkt herregud stackars barn (eller liknande).

- Håller upp handen...

Men vet ni? Alla som tänker så, eller har tänkt så någon gång, har/hade inga barn själv!!!
För om vi istället har barn, så hade vi inte tänkt stackars barn, då hade vi istället tänkt stackars mamma! Jag lovar, det är sant.

Idag fick jag mitt eget bevis. Stod på samma avdelning i mataffären med en annan mamma som försökte hitta skor till sina två söner. Hon var uppenbart arg på sina barn, hotade, mutade, ja ni vet - alla "fel" man kan göra som förälder. Det enda jag hade i huvudet? Jo, stackars henne... För till hennes försvar så såg jag ju att hennes söner var pretty much omöjliga just då. Den ena låg och grät på golvet för att han inte fick köpa en bok som kostade 350 spänn. Han tänkte minsann inte resa sig alls förrän mamma gick med på att köpa den boken. Jag tänker, hur många gånger har inte denna mamma försökt övertala sin son att det är för dyrt, att han får önska sig den i julklapp istället osv osv, innan hon blev såhär frustrerad? Den andra sonen vägrade ta av sig skorna så att mamman kunde mäta hans fötter inför skoinköpet.

Jag tittade på min egen lilla son som satt i sitt babyskydd i kundvagnen och jag tänkte: Jag längtar INTE tills han är så stor som mammans söner. Haha.
Jag försökte ge henne ett förstående léende men tror inte det gick fram. Hon tänkte väl att jag var ännu en sådan där som glor och tänker stackars barnen. Hon kände sig bergis som en dålig förälder. Jag ångrar lite att jag inte gick fram till henne och sade ett par välmenande ord, typ... ja jag vet inte. Men jag tänker att denna mamma får säkert bara massa fördomsfulla blickar, och om jag vågat gå fram hade hon iaf fått veta att hon inte är ensam. Även om min lille son bara är 6 månader, så är jag ändå en mamma som iaf kan förstå lite av det hon får stå ut med när hennes söner får utbrott i affären. Lilleman har t.ex. haft rena rama skrikfesterna i affären när han var mindre.

Så, jag hoppas denna mamman fick en bra kväll iaf som avslut på en strulig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar