lördag 22 juni 2013

Värmande doula-redskap

Häromdagen när jag var i Kristianstad fick jag syn på en sak som jag önskat mig sedan jag gick min doulautbildning. En varmvattenflaska!


Dessutom en snygg sådan. Att använda värme som smärtlindring är något av det enklaste man har att tillgå vad gäller naturlig smärtlindring. Värmen får en att slappna av och värmen skapar en massa signaler upp till hjärnan, som på vägen upp smart nog blockerar en del av de smärtsignaler som försöker ta sig upp. Lite som en grind, där endast en i taget får plats att passera. Gate-teorien eller Port-teorin kallas det passande nog.

Anledningen till att jag köpt en varmvattenflaska och inte en vetekudde, är för att på de flesta sjukhus så är vetekuddar förbjudna. De får inte användas av den anledningen att man kan bränna sig. Men varmt kranvatten är såklart tillåtet, och mitt nyköpta redskap kommer bli ett bra hjälpmedel när det gäller att smärtlindra under förlossningen. Jag som Doula kommer att ta med mig en del hjälpmedel för naturlig smärtlindring.

Längre fram i tiden, om någon månad, så kommer jag visa er vad som finns i min doulaväska, som jag ska ha med mig till förlossningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar