torsdag 4 juli 2013

Nya insikter om mig själv

Igårkväll var jag iväg på 1½ timmes massage - thaimassage. Jag märkte att det inte alls var lika skönt denna gång som förra. På vissa ställen gjorde det riktigt ont när hon tryckte på muskelfästena. En konsekvens av att jag inte alls kände mig lugn och avslappnad. Jag var stressad och hade en massa ilska inombords. Men jag fick en del insikter.


Igår fick jag verkligen bevis på att en stressad eller avslappnad kropp kan vara skillnaden mellan smärta och behaglig beröring. En viktig erfarenhet som jag har nytta av i mitt doulande. Jag förstår på ett bättre sätt nu, varför det gör mindre ont när man är avslappnad. Genom att lära känna min egen kropp på ett bättre sätt, kan jag även hjälpa andra på ett bättre sätt. Jag tror fullständigt på att man måste vara hundra på sig själv, innan man går vidare till andra.

Den andra insikten jag fick gällde min andning. Till att börja med kan jag berätta att jag ibland kollar min saturation (syremättnaden i blodet) när jag arbetar på sjukhuset. När jag började arbeta var min saturation 100%, idag har den sjunkit till 97%, vilket är den saturation som de flesta äldre har (friska äldre). Jag har undrat vad tusan detta kan bero på. Jag har inte sämre kondition nu än vad jag hade då. Så varför har min kropp blivit sämre på att ta upp syre från lungorna till blodet? Det svaret fick jag igårkväll.

Jag har inte längre någon djupandning. Jag grundandas, vilket betyder att jag inte får ner ny luft längst ner i lungorna. När jag tänker på det så har jag gjort detta ett tag nu. Men jag minns också tydligt att jag alltid har djupandats innan, för så kort tid som bara ett halvår sedan. Jag ventilerar alltså inte längre mina lungor på bästa sätt. Jag känner det. När jag andas in tar det stopp efter bara en kort bit. För att andas djupare måste jag verkligen anstränga mig, vilket jag inte behövde innan. Då var djupandningen en del av mig. Jag var aldrig stressad, jag var alltid lugn och beskymrade mig inte särskilt mycket. Nu ser jag skillnaden. Idag känner jag att jag har en orolig själ. Jag är stressad inombord och det finns något som blockerar inne magen, som har gjort att jag inte längre djupandas.

Jag har aldrig varit en stresstålig person, men jag har heller aldrig varit kroppsligt stressad. Nu har jag fått de första symtomen på stress, och jag vet inte hur jag ska få bort det. Min massör rekommenderade yoga, vilket jag gärna vill testa. Jag ska undersöka möjligheterna för det iaf.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar