torsdag 25 juli 2013

Till hösten

Hösten kommer onekligen bli något alldeles särskilt. Nyköpt hus och ett förhållande som bara går framåt. Det finns så mycket att prata om, och så mycket att göra...

Jag har fortfarande ingen aning om hur jag kommer att arbeta i höst. Höstplaneringen på jobbet är ännu inte klar, och det ska trilskas och planeras in i minsta detalj gällande vilka som har jobbat flest dagar i landstinget, och vilka som tyvärr inte får plats efter sommaren. Till skillnad från privatägda företag som värdesätter kompetens och erfarenhet vid en anställning, så är det den som arbetat längst som får företräde vid nya anställningar. Det spelar ingen roll om personen i fråga inte passar in, inte upskattas, eller är inkompetent; för har du arbetat 1 dag längre än den där andra personen som gör allt för att komma med - så har du företräde, oavsett vad du har lärt dig eller inte. Sist in - först ut.
Men jag hyser ändå goda förhoppningar om att jag kommer få plats, någonstans. Det är mycket folk som försvinner på olika uppdrag - utbildningar, nya anställningar osv. Dessa platser ska ju täckas upp, och jag har ju faktiskt arbetat hela fyra månader längre än en del av semestervikarierna, så jag borde ju ha förtur - just bland semestervikarierna.

Det är bara att vänta och se.

2 kommentarer:

  1. Nu håller jag tummar & tår att du får vara kvar och jobba med något som du trivs med...
    Kram Eva.

    SvaraRadera