lördag 17 augusti 2013

Är jag deprimerad eller är jag bara gravid?

Det är en fråga som jag undrar över ganska mycket nu. Jag har alltid varit väldigt skör i mina känslor. Jag tar åt mig för mycket av omgivningen. Igår var sista dagen på jobbet, och jag är nu arbetslös, preliminärt. Jag har fått veta att alla vikarier (verkligen alla) har fått förlängd anställning. Alla utom jag. Jag har inte ens fått ett "nej". Är jag inte värd mer än så? Ett svar? Jag har inte kunnat prata med chefen om detta heller, för hon har varit ledig. Jag försöker intala mig själv att det kommer lösa sig, men sanningen är att jag är förtvivlad. Jag dör lite inombords.

Dessutom har illamåendet kommit tillbaka så det smäller om det. Jag hade en period för några dagar sedan då jag hade fått tillbaka min energi, där jag inte mådde illa mer än enstaka ggr. Nu är det konstant igen. Det värsta är att jag inte känner när jag behöver kräkas längre. För illamåendet stiger upp till den punkt där jag tror att jag måste kräkas, så jag springer till toa. Men inget händer. Sen bara poff. Ingen extra stegring i illamående, utan det bara kommer som en reflex. Jag får panik. Jag får panik av denna kroppsliga konvulsion. I ren reflex försöker jag kämpa emot, vilket resulterar i att jag många ggr har "satt i halsen" när skräpet är på väg upp. Ångest. Förtvivlad.

Jag hittar ingen glädje. Allt är eländigt. Allt är jobbigt. Det värsta är att jag mår illa av att dricka, så jag är alldeles utmattad av ren energibrist och vätskebrist. Aldrig mer detta... Jag hatar alla lyckliga gravida kvinnor som tutar sig igenom 9 månader på rosa moln. Som är hur glada som helst för att de spyr, för att de känner av graviditeten. Nej usch på dem alla.

4 kommentarer:

  1. Iste med citronsmak var i princip det ända jag klarade av att dricka en period utan att få kväljningar, alltid värt att testa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh iste är nog något som jag skulle kunna dricka. Tycker det är så hemskt att man ska må ännu mer illa av något så nödvändigt som vatten. Tack för tipset!

      Radera
  2. Jag tryckte i mig mariekex mot illamåendet, hade ett paket vid sängen som jag åt liggandes ner innan jag steg upp på morgonen... det är inte lätt den första tiden av graviditeten, men det blir bättre... oftast! KRAM PÅ DIG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mariekex har jag köpt, men klarar inte av dom längre. Bovetegröt fick jag i mig idag. Det verkade funka! :D

      Radera