måndag 19 augusti 2013

Nytt Doula-uppdrag

Idag ska jag träffa ett nytt par som är intresserade av mina tjänster. Det blir ingen förlossning för min del denna gång, utan de är intresserade av Förlossningsförberedande samtal, vilket i princip är samma förberedelse jag gör med paret inför ett "fullständigt doulauppdrag".

För mig känns det riktigt roligt att få hjälpa blivande föräldrar med deras förberedelse. Själva födseln är en stor händelse, men för att den ska bli bra krävs det att man har en ordentlig grund att stå på. Övning ger färdighet! Om jag kan hjälpa till att ge en positiv förlossningsupplevelse så tar jag alla chanser.

Jag trivs i "lära ut" rollen. Jag tycker om att informera i ett ämne som jag brinner för, och jag tycker om när lyssnarna själva sedan reflekterar kring det hela och tycker det verkar logiskt. Jag nog lite egoistisk på den fronten, att jag får känna mig smart och kunnig i ett ämne. Vid mitt första uppdrag märkte jag snabbt vilken information jag kunde ge ut till föräldrarna. Inte alla är mottagliga för all den information jag skulle kunna ge ut, utan det gäller att portionera ut det som är viktigast till deras fördel och önskemål.

Idag får jag se vad mitt nya par kan tänkas behöva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar