torsdag 26 september 2013

De första sparkarna

I tisdags gick jag in i vecka 16 av graviditeten. Två veckor kvar till ultraljudet och en utveckling som verkar ske lavinartat. Känns som igår jag fick det där plusset på stickan, och nu sitter jag här; gravid i vecka 16 och jag har känt de första sparkarna. Riktiga sparkar faktiskt! Trodde inte det var möjligt såhär tidigt. Alla pratar om bubblor och fiskfladder, men jag fick två små sparkar. Jag har den senaste veckan varit väldigt öm i livmodern. Som en riktigt mör biff eller nått, där muskelfibrerna knappt håller ihop. Det är den känslan jag får. Tror att livmodern har fått sig en ordentlig växtspurt och det är därför den ömmar.

Jag har nu även korta stunder då det gör extra ont, som om den stretchas lite för mkt under några sekunder. Jag tror nu att det är bebisen som rör sig där inne. Har börjat känna nått som jag skulle kalla för fladder, och det kommer samtidigt som det gör extra ont. Tror alltså att det är bebisen som slår kullerbyttor och som stretchar ut livmodern lite, hehe.

Men de två första sparkarna var det häftigaste ever! Det smärtade till ganska ordentligt, och precis när det slutade var det något som kändes som två snabba vassa puffar innifrån. Det kan ju bara ha varit bebis? Det lär iaf dröja innan jag får känna sparkar igen, för jag hade nog en jäkla tur i tisdags när jag kände det. Fladdret är det jag väntar och letar efter nu.

Det är ju faktiskt en liten bebis nu. En väldigt miniliten bebis. Huvudet är 3cm i diameter och hen är ca 15cm lång och väger 100g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar