söndag 29 september 2013

Inspiration

Skrev tidigare att jag i princip saknade motivation till att börja teckna igen. Men ikväll hittade jag den. Jag vet nu precis vad jag ska teckna. Jag ser det framför mig och jag har en hel kollektion på G i mina tankar.

Inspirationen kan jag tacka min farbror för. Hans musik fick mig att hitta tillbaka till min kreativa sida, och såklart handlar mina tankar och idéer just nu om musik. Musik och mycket färg - i en sorts symfoni.

Tänk vad lite kreativitet kan smitta. Där sitter jag och lyssnar live på världens bästa bluesband, på personer som med råge kan kallas kreativa. Kan väl inte riktigt kalla oss likasinnade, eftersom det är helt olika konstformer vi pratar om här. Men konst likaså.

Från en kreativ, till en annan kreativ.
Tack Lasse!

4 kommentarer:

  1. åhhhh vad underbart vännen <3

    SvaraRadera
  2. Ida, min brorsdotter, du min genetiskt kreativa tvillingsjäl. Tack för att du kom och lyssnade och tack för att jag fick prata med dig. Vi skrapade bara på ytan men jag hoppas vi kan få tid att fördjupa samtalet när vi träffas i höst (återkommer om detta). Hoppas din nyvakna kreativitet håller i sig och att du kan hålla fast i de idéer du fick under spelningen. Ditt inre kreativa monster/helgon ligger ständigt vaken och väntar på att bli matad, den måste bara få rätt sorts näring. Det är konstigt med det här, ibland behöver den sötsliskig sörja i form av nostalgi, doft, minnen, längtan, omhändertagande och ibland behöver den aggressiv mörk tjära i form av smärta, ångest, ilska, ondska, svartsjuka.
    Det svåra med kreativitet är ju att den inte alltid infinner sig när man behöver den, det är väl detta som också gör att inte alla orkar vänta utan lägger ner sin kreativa sida utan att kämpa för den. Tack för att du finns Ida, jag njuter av att ta del av dina tankar och din öppenhet och din nyfikenhet på livet; både dess ljusa OCH mörka sidor. Fortsätt vara kreativ när kreativiteten tillåter det, fortsätt dela dina tankar när du känner för det, fortsätt inspirera alla andra till att visa sina mänskliga sidor, fortsätt att inspirera mej till att spela för dej och alla andra.
    Dina tankar om att blanda bild och musik väcker många tankar. Jag har någon gång spelat på vernissage där syftet har varit att förstärka bildernas tankar och samtidigt vara en meditativ bakgrund till betraktaren. Detta har fungerat mycket bra och detta kan du ha i dina tankar om du funderar på att någon gång ställa ut. Jag skriver mycket egen musik och tycker om att inspireras av bilder och färger. Kanske jag kan skriva musik utifrån några av dina bilder som sedan kan framföras tillsammans? Jag tycker även det är härligt att improvisera till konst. Hör av dig om du får någon idé du vill använda.

    Hälsningar
    Din likasinnade farbror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inspirerande och värmande ord! Känns alltid som det finns tusen saker att prata om de få gånger vi setts. Det kommer nog komma många möjligheter framöver. Så fort jag har något klart så skickar jag bilder till dig! Får ännu mer motivation nu :-)

      Radera