måndag 30 september 2013

"Will I be pretty mom?" "NO!"

Då och då kommer jag ihåg att titta på en video på youtube, där en kvinna vid namn Katie Makkai framför "Pretty" inför publik.

Det hon har att säga är starkt. Det når ut och jag går aldrig ifrån videon utan att ha blivit berörd. Jag kan titta på den om och om igen, och varje gång är den lika självklar och slående som första gången jag såg den.

This, this is about my own some-day daughter. When you approach me, already stung-stayed with insecurity, begging, “Mom, will I be pretty? Will I be pretty? , ” I will wipe that question from your mouth like cheap lipstick and answer NO! The word pretty is unwothy of everything you will be, and no child of mine will be contained in five letters. You will be pretty intelligent, pretty creative, pretty amazing, but you will never be, merely pretty.

Läs. Läs detta igen. Läs det nu en gång till.
Jag får gåshud varje gång. Ibland gråter jag. Hursom så berör det mig. Jag tänker på min framtida dotter, hur jag vet att hon kommer att bli fixerad vid sitt utséende, och hur jag kommer att stå bredvid och önska att hon kunde se sin inre skönhet.

Här är videon:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar