fredag 29 november 2013

Bra personal

Tänkte tillägna ett inlägg åt personalen på sjukhuset.

När jag blev gravid oroade jag mig för att andra icke-gravida på jobbet skulle anse mig vara lat och långsam. För det är just det jag känner att jag är nu med magen som växer. Har aldrig energi till att vara pigg och alert hela tiden, jag kan inte gå fort i korridorerna pga foglossningen och jag sitter gärna ner längre stunder bara för att få vila bäckenet och ryggen. För en icke-gravid skulle detta tolkas som att jag inte gjorde ett bra och effektivt jobb.
Men mina farhågor blev såklart inte sanna. Vissa avdelningar är bättre än andra på att förmedla detta, men jag upplever ändå att det finns ett stöd för oss (vi är många gravida på sjukhuset nu) i vårt arbete. Jag kanske inte ser det, men jag har aldrig fått några sura blickar för att jag inte kan utföra allt det som andra kan. När det uppstår situationer med extra tunga lyft, så puttar de vänligt men bestämt bort oss gravida så vi slipper ta den extra tunga fysiska ansträngningen.

Nu när jag är inne i en energisvacka så känns det faktiskt bättre att gå till jobbet med vetskapen att personalen bryr sig i viss mån. För den här energisvackan är verkligen tuff. Känner ångest över att behöva gå upp ur sängen när allt jag vill är att sova i minst tre timmar till. Allt går så mycket långsammare och varje sak blir energikrävande att utföra. Bara tanken på att det faktiskt kommer bli värre med en tung mage, gör att jag blir helt gråtfärdig ibland.

Stå ut till sista januari, det är mitt enda mål just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar