lördag 12 april 2014

Utveckling

Igår blev lilleman hela tre veckor gammal. Inte så mycket, men det händer saker med han hela tiden. Han är mer vaken, mer blicksökande, och han har till och med råkat skjuta iväg ett léende. Inte mot mig eller pappan, utan mot sin mormor. Har förjäves försökt få han att le mot mig med, men icke! Mormor lyckas bäst, haha.
Men han har också blivit mer närhetskrävande. Magknipet har antagligen blivit lite värre för honom, och det yttrar sig i att han har svårt att komma till ro om han inte ligger i famnen eller vid tutten. De senaste nätterna har han varit vaken längre mellan sovstunderna, och då kämpat och sparkat hej vilt med magknipet. Det är svårt, och jag känner mig otillräcklig som inte kan hjälpa han med det som gör ont. Stackars liten... Vi vet i alla fall varför han har ont, och det är all den förbannade luften som följer med ner i magen.

Jag hade även börjat oroa mig att mjölken inte riktigt räckte till, eftersom han har börjat bli mer otålig vid bröstet och behöver snutta mer - på kvällarna. Tog upp detta på BVC när vi var där igår. Antagligen beror detta på magknipet, eftersom han ändå har gått upp rejält i vikt den senaste veckan. Hela 390 gram på sju dagar. Så mat får han gott om! Vi får kämpa oss igenom de här första veckorna (månaderna?) och hoppas att lilleman slipper sitt magknip snart.

 Det kan inte vara lätt att vara så liten (även om han snart nått fem-kilos sträcket hehe). Föräldrar som inte riktigt förstår vad man man vill hela tiden, ont i magen som man inte vet varför och att inget är så som det varit. Varje dag händer nya saker som antingen förvirrar eller förundrar. Nej det kan inte vara lätt att vara liten.
Att ligga och prata med pappa är alltid facinerande. Pappas röst räcker oftast för att lugna lilleman ett taga, medans jag endast duger som matfabrik känns det som, haha.

Jag har tänkt ta några bilder på lilleman varje vecka i ett år, så att jag till slut har ett collage på 52 foton där vi kan se utvecklingen under ett helt år, rent utséendemässigt såklart.

6 kommentarer:

  1. Hej lilla familjen ♡
    så söt liten kille ni har fått
    han är såååååå lik sin Pappa
    önskar er all lycka med er lille son
    många kramar/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är verkligen ingen tvekan om vem som e far till barnet :)

      Radera
  2. Hej Ida! Grattis till gossen! Har du provat att kika på amningshjälpen efter råd mot magknipet? Mina barn har också svalt mycket luft under amning i perioder. Min äldste fick sitta upp och ta bröstet framifrån för att undvika för mycket luft och den yngste kunde absolut inte liggamma då hon svalde på tok för mycket luft. Så testa att byta ställningar, kanske kan det hjälpa? Kan det inte vara så att gossen ska göra det första utvecklingshoppet nu och därför ammar oftare (öka mjölkproduktionen med ökad amning, det ger oftast med sig efter några dagar). Barn brukar göra så emellanåt, vill jag minnas. Lycka till, jag vet att amningen kan vara strävsam, det är en heltidssyssla amningen. Men när den funkar så är den det bästa greppet att ta till på hungriga/ledsna/stressade/närhetstörstande/gosnödiga ungar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Märta! Jo jag har också funderat på om det kan vara ett litet utvecklingssprång. Igår var dessutom en utomordentligt dålig dag med hans mage, som verkade stå helt stilla vilket resulterade i kaskadkräkningar och konstant gnäll. Han har faktiskt börjat bli lite bättre på att INTE svälja luft, även om det såklart fortfarande är mkt luft han sväljer. Vi försöka amma så han sitter mer upprätt, och då lyckas han rapa mitt under amningen utan att kräka så det är ju bra. Jag bara går och hoppas att detta inte utvecklar sig till kolik :P

      Radera
  3. Prova att sjala honom! Om han sitter groda på dig i en varm och gosig sjal får han närhet och massage samtidigt som du får händerna fria till annat. Det kan hjälpa de små tarmarna att komma igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag har sjal. men mina bröst befinner sig på hans mage när jag har han på bröstet så jag kan inte amma i sjalen. :(

      Radera