tisdag 27 maj 2014

Uppföljning av den mjölkfria kosten

Jag har varit helt mjölkfri i några veckor nu, tillräckligt lång tid för att kunna utvärdera skillnaden på lilleman då och nu. Skillnad är det!

Vi har nu en liten man som för det mesta är glad, rofylld och lugn. Han skriker enbart när han är extra hungrig eller när han är övertrött och inte riktigt vill sova fast han behöver det. Däremellan är det lite smågnäll för olika saker, men han har börjat "prata" sig igenom gnällperioderna. Nästan som om han berättar för oss varför han är lite ledsen just då. Det är så givande just nu! Någon enstaka gång har han magknip då det kan bli gallskrik, men det går över fort igen! Det är SÅ stor skillnad från då och nu. Jag har kunnat börja lära känna hans olika gnäll och läten efter vad han vill/behöver. Innan var allt bara skrik och jag fattade aldrig vad han ville. Nu har jag börjat förstå han, och så skönt det är. Lycklig mamma.

Bekräftelsen på att jag gjorde rätt som slutade med mjölkprodukter kom igår kväll, efter jag råkat få i mig en kaka som var bakat med smör i. Han hade en skrikperiod där jag inte kunde trösta honom, vilket inte hänt på kanske en vecka. Det var tydligt att det krampade i magen på han. Han kaskadkräktes, vilket han heller inte gjort på länge, och han blev extra rapig.
Jag blev lite ledsen, för jag trodde faktiskt inte att han skulle vara så känslig. Men tydligen.

Får bara hoppas nu att det växer bort snart. Mjölkfria "mejeri"produkter är INTE billiga.

Ut med kossan och in med tufu, havre, mandel och risprodukter. Jag undviker soyaprodukter då jag tror att lilleman reagerade på det med. Jag åt bönor för flera veckor sedan och han blev jättegasig i magen, och soyabönor kan ge samma reaktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar