måndag 23 juni 2014

Tygblöjor

Jag har beslutat mig för att testa använda tygblöjor. Jag kom först i kontakt med det när mamma berättade att hon hade testat tygblöja på mig, men att det var för jobbigt så hon slutade igen. Senare har jag fått bekantskaper som visat sig använda tygblöjor, och mitt intresse flög upp. På facebook är jag med i "Tygblöjor" gruppen, och där har jag lärt mig massor.

Det första jag fick veta var att det finns massa olika alternativ att välja på, allt från tygblöjor som fungerar som en engångs - till tygstycken som man måste vika och knyta/fästa med nål eller liknande. För en novis som mig så känns det som en djungel av blöjor!

Varför tygblöjor?
För det första är det mycket mer ekonomiskt med tygblöjor. Det blir kanske en engångskostnad på 3-4 tusen, istället för de ca 15000kr man lägger på plastblöjor under blöjperioden.
För det andra är det miljövänligt. För en vanlig engångsblöja tar det 100tals år innan de bryts ner. Alla kemikalier som används och plast i sin helhet är aldrig bra för miljön. Tygblöjor är gjort av mer naturmaterial och man behöver inte köpa ett berg av dom. De återanvänds om och om igen, och det enda som sliter på miljön är tvättmaskinen, men den får man kanske köra en gång extra var tredje dag vilket överväger med hästlängder jämfört med engångsblöjsbergen.

Jag har beställt hem ett par tygisar som jag ska testa, och på onsdag ska jag hem till en vän och titta och klämma på hennes tygblöjor. Det är jättespännande det här!


De är dessutom väldigt snygga många av dom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar