onsdag 23 juli 2014

Kalla bilar och varma kvällar

Igår fick vi då äntligen chansen att fixa AC:n i både min och sambons bil. Det har varit rent olidligt att köra bil i denna värmen utan en fungerande AC. Att ta med lilleman i bilen mitt på dagen har inte funkat, och de gånger jag tvingats köra så har lilleman haft kylklampar under fötterna och en blöt handduk på huvudet för att kyla ner. Babyskyddet blir så oerhört varmt även om det inte är varmt ute! Lilleman är alltid svettig om huvud och rygg när vi plockar upp han därifrån. Babyskydd som andas? Kan någon uppfinna?!

Sambons bil visste vi väl att AC:n skulle funka igen efter att den fyllts på med gas. Men min bil visste vi inte. AC:n funkade ju inte när jag köpte den, och vi visste inte om det fanns en läcka i systemet eller om kompressorn inte skulle funka alls. Så min bil var en chansning, eftersom det kostar ju att fylla på AC:n.
Men den funkade! De kunde heller inte se någon uppenbar läcka heller, så nu håller vi bara tummarna på att den fortsätter funka. Den hade nog helt enkelt inte blivit påfylld på många många år.
Bilturen hem var rena lyxen. Fönstrena uppvevade på motorvägen gav en tystare bilfärd, och att slippe behöva köra i 190 för att inte hinna vara ute och köra längre tid än vad man behöver. Nej nu kunde vi "glida" hem i en bil som var skönare att sitta i än att vara utanför. Yay!

När vi kom hem väntade mamma i huset, där hon förberett en grillkväll. Vi har världens bästa möjlighet att grilla här, men ändå blir det aldrig av. Det är liksom inte värt besväret med att rena grillen osv när bara jag och sambon ska äta. Däremot är det ju utmärkt när vi är lite fler! Som igår, och OJ vad gott det var. Kött blir aldrig så bra som när det grillas. Den där rökiga sommarsmaken får man inte någon annanstans.

Vi har det mer än bra här, här ute i skogen mellan Trensum och Matvikshamn. En bra dag känner man både skogens mulliga doft och havets salta bris. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar