onsdag 6 augusti 2014

Bebis/Mammaträff

Vi var fem par på föräldrautbildning genom MVC (eller ja, jag var ensam, resten hade sina gubbar med sig), och vi hade en underbar barnmorska som höll i utbildningen. Riktigt så man längtade till nästa tillfälle, för hon var så go! Hon bjöd in till samtal och "tvingade" in de som var lite blyga i samtalen. Hon skapade en trevlig atmosfär, och vi alla kände väl snabbt att vi kunde prata om allt och inget där inne. När jag är gravid nästa gång, ska jag definitivt gå utbildningen igen, bara för att få möjlighet att gå hos henne igen.
När utbildningen var slut önskade vi alla lycka till med förlossningen, och sedan träffades vi i gruppen åter igen efter förlossningen. Då kunde vi nyfiket kolla in varandras bebisar och berätta om våra förlossningar. Kul! Sen gick vi hem utan några som helst planer på att träffas igen.

Jag kände väl ganska snabbt att det var väldigt trevliga mammor jag träffat där, sådana som man lätt kan umgås med och snacka mamma/bebisprat med. Så, jag snokade upp alla på facebook, och drog igång en första träff utanför MVC. Sen dess har vi träffats med cirka fyra veckors mellanrum.
Idag var vi hemma hos den "sista i listan", dvs nu har vi alla varit hemma hos alla på fika/besök.
Så nu är det åter igen min tur att hålla i bebisträffen, och vi har nog planerat att ha en grilldag tillsammans med gubbarna med!

Jag, som inte har några vänner här i Karlshamn. Ja, jag har väl ingen att umgås med i hela blekinge, och folket från skåne träffar jag vääääldigt sällan tyvärr. Det känns jätteskönt för mig att ha andra mammor att umgås med, även om det blir väldigt planerat. Vi sitter alla i samma båt, och inget ämne är tabu oss emellan.
Idag pratade vi bland annat om aborter och egna erfarenheter, så det blir ju inte enbart renodlat bebisprat även om det självklart är stormålat på tapeten haha.

Jag trivs som mammaledig, och jag har smått ångest över att behöva återgå till arbetet nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar