tisdag 2 september 2014

Gräsänka

[Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.
Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam] - Wikipedia

Då har det hänt. Hela sommaren har vi gått och väntat på ett samtal, och igår kom det. Idag åker sambon till grannlänet Skåne, till Landskrona, för en jobbintervju - och imorgon börjar han arbeta. Sambon kommer nu hädanefter alltså bara vara hemma på helgerna.
Vardagen omkullkastas och jag måste snabbt hitta nya rutiner och strategier för att ensam kunna ta hand om både hus och barn.

Jag får nog säga att jag har blivit bortskämd med att ha sambon runt omkring mig hela tiden. Han har ju faktiskt varit hemma sen Liten föddes, snart 6 månader. Det har varit guld värt, även om ekonomin tagit stryk (prisa buffert och skatteåterbäringen!). Jag har kunnat fokusera mycket mer på enbart Liten, men det som känts tryggast är att pappan i huset har fått en så bra chans att skapa en bra anknytning till vår son. Vi visste ju sedan länge att sambon eventuellt skulle vara iväg såhär, och jag har känt mig innerligt tacksam att sonen har kunnat få den här tiden med sin far. Nu låter det nästan som att sambon kommer försvinna ur våra liv helt, haha. Men visst kommer det vara en stor skillnad från att ha han hemma varje dag till att ha han hemma enbart på helgerna. Liten kommer definitivt påverkas, hur återstår att se.

Min fritidsplanering kommer bli helt annorlunda. Nu har det ju varit så nimt att planera in träffar med vänner på helgerna, eftersom det oftast är då alla kan. Men nu när sambon enbart är hemma på helgerna känns det inte lika lockande att åka hemifrån. Då vill jag vara hemma och spendera den dyrbara tiden med hela vår lilla familj.

Utmaningar väntar för mig, men jag känner mig ändå hyfsat okej med det. Jag får ta det som det kommer liksom, och göra det jag hinner med att göra. Liten kommer alltid gå först. Det kommer koma dagar och kvällar då jag kommer bryta ihop och känna att jag inte klarar av detta, men förhoppningsvis kommer dessa dagar vara få.

Liten, 1 vecka gammal

Liten, 5 månader gammal

När jag tittar tillbaka på tiden vi haft med vår lilla Liten, så finns inget annat än lycka i mitt hjärta. Jag ska försöka ta vår nytillkomna ensamtid tillsammans att bara njuta av varje dag jag får vara mamma till detta lilla underverk som verkligen sprudlar av livsglädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar