torsdag 13 november 2014

Drömmen om drömförlossningen

Alla har vi (kvinnor) någon form av tanke hur våran drömförlossning ska vara. För vissa är det en sjukhusförlossning med all smärtlindring de kan få, för en (liten) del är en hemförlossning det optimala, och många finns säkert någonstans däremellan.

Min drömförlossning är en hemförlossning. I mitt hus. I mörka rum. I mjuka sängar med tända levande ljus och med en annan person som kan hjälpa mig, guida mig igenom värkarna, lägga lugnande händer på mig och finnas där som stöd. En alldeles egen doula helt enkelt. Mamma får vara här hemma och passa sonen. Sambon får hjälpa min doula att hjälpa mig.
I den bästa av världar har jag två barnmorskor hos mig också, så som det borde vara.

Efter att en kvinna lade upp en bild på sin oassisterade hemförlossning (utan barnmorska) på facebook, så väcktes mina tankar om detta till liv igen. Drömmen om en hemförlossning lever verkligen kvar.

All forskning visar att det är säkrare att föda hemma än på sjukhus, för en omföderska. Jag anser att man borde få ha en valfrihet och kunna föda där man vill och där man känner sig tryggast. För många är det på sjukhus, för mig är det i hemmets lugna vrå.

3 kommentarer:

  1. Varför inte bara skita i julen. Skita i allt onödigt o bara vara. Skit i normer. Skit i måsten. Skit i vad andra tycker och skit i vad andra tror. Just do it. Sov när du kan, skratta när du har lust, skit när du är bajsig. Just do it. Tappa inte bort dig själv. Är en lång väg att hitta tillbaka. Du lever en gång. Vem ska bestämma över de livet?...
    Ta vara på dig själv...
    Tack o hej =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej anonym. Haha ja jag har verkligen lust att bara göra just det. Men det var redan bestämt sen förra julen att det var vår tur att hålla i julen för hela släkten. Bita ihop och stå ut ska jag göra, nästa år är det bara min egen lilla familj.

      Radera
  2. "Kommentaren skulle stå på ditt nya inlägg..."

    SvaraRadera