fredag 30 januari 2015

Förlossningsdepression

För bara någon vecka sedan köpte jag en liten bok, eller ja, jag bad sambon köpa den till mig eftersom mina pengar var slut.  

Moderslycka - vart tog glädjen vägen? skriven av Helena Askén.

Helena är en mamma som skrivit om hur hon drabbades av förlossningsdepression hela tre gånger, en efter varje barn. Hon blev inlagd på psyk två gånger.
Jag köpte boken för jag blev nyfiken. Hur har en annan mamma haft det? Finns det likheter hos mig? Vad gjorde hon för att må bra igen? Jag fick svar på alla mina frågor.
Det var verkligen en jättebra bok för mig. Jag kände igen mig i mycket, bortsett från att jag inte varit så illa däran att jag behövt åka in till psykakuten. Boken fick upp mina ögon. Innan har jag inte riktigt velat erkänna hur pass dåligt jag mått. Detta blev en liten örfil från verkligheten, och jag accepterade att jag verkligen mådde skit. Det var jobbigt.
Samtidigt så kände/såg jag också för första gången ett ljus i tunneln. Innan såg jag bara avgrunden, att jag var på väg nedåt. Men nu började jag blicka uppåt igen.

Jag tror att boken blev startskottet för mitt tillfrisknande. För det känns verkligen i kroppen att jag är på väg tillbaka, sakta men säkert. Dåliga dagar kommer, men de bra börjar bli fler och fler. Boken, tillsammans med medicinsk behandling och lite miljöombyte/nya perspektiv så har jag byggt en stege som jag kan klättra uppåt på.

Skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar