söndag 8 februari 2015

Att amma ett äldre barn

Ett känsligt ämne det där. Samhället har blivit så skevt att amning mer och mer sexualiserats. Det är skamligt att amma offentligt. Brösten är sexsymboler och brösten ska suttas på av vuxna vid sex. Örk! Samhället har kommit så långt ifrån den biologiska biten, att kvinnobrösten enbart finns för att ge mat åt barnen. Dessutom är människan skapt att amma läääänge. I jägar- och samlarkulturer ammas barnen i minst 2-3 år. Det märks också på åldersskillnaden mellan barnen. Amning funkar som ett preventivmedel. I dessa kulturer är det 2-4 år mellan syskonen. Människan är inte skapt för att föda barn tätt, utan biologiskt ska vi få ett barn, amma det i några år och därefter kan ett nytt liv skapas och växa.

Med min sons 10 månader så anses han av många redan alldeles för gammal för att amma. Det förväntas att man ska sluta vid ca 6 månader. Många verkar tro att om man inte slutar amma tidigt, så kommer barnet vilja amma för alltid. Jisses.

I mina ögon ammar jag inte ett äldre barn. Jag ammar ett litet barn som har amningen som en stor trygghetsbas. När han börjar närma sig 1½-2 år, då kan jag nog börja kalla han "äldre", men inte är han för gammal då heller. Jag tänker låta han styra när han vill avsluta det hela.
Tyvärr har jag ingen stark personlighet. Jag vågar inte stå emot flera strömmar av amningsmotståndare. Så plz, ni som läser detta. Låt mig och min son sköta vårt liv ifred. Min son är en underbar och trygg liten pojk, tack vare att jag ger han den trygghet han så bestämt visar att han behöver. Jag är en enastående mamma åt just mitt eget barn. Ingen får berätta för mig hur jag ska ta hand om min son.

2 kommentarer:

  1. HEJA IDAAAAAAAAAAAAAA!

    Håller fullständigt med dig, mammans och barnets amningsrelation är något mellan dem. Ett samspel som kräver sitt men som ger tusenfalt tillbaka. Modersmjölk är inte bara mat, det är tröst, lugnar, ger trygghet, närhet, positiva hälsoeffekter för både mamma och barn. Det är praktiskt, det är rent, det är alltid näring anpassad efter barnets ålder och behov. En enastående service helt enkelt. Och de enda som ska styra över hur mycket, när, var och hur är mamman och barnet. Ingen annan. PUNKT. SLUT.

    SvaraRadera