lördag 7 februari 2015

Mäns bilintresse sitter i generna

Det måste ligga något i det? Att pojkar dras till bilar, motorer och teknik kan inte enbart vara miljöpåverkan/yttre påverkan. Dock spelar dessa saker enormt stor roll. Om en pojke enbart får tillgång till klassiska pojkleksaker, jag då leks det ju bara med dem. Jag vill att mina barn ska få tillgång till båda könens "tillhörigheter", oavsett kön på mitt/mina barn. Som bebis är det mesta könsneutralt, det är inte förrän senare (1+ år?) som leksakerna börjar könas. Vill min son leka med dockor, så självklart. Önskar han sig en sminkdocka, så självklart. Vill han leka med bilar, dinosaurier och verktyg, javisst ska han få göra det. Mitt jobb är att erbjuda alla alternativ, så får han hitta det han gillar.

Jag har alltså inte uppmuntrat min son till någonting egentligen. Han har en hög leksaker och han leker med de saker han tycker är kul. Jag har inte favoriserat de där brio racerbilarna som han har fått. Ändå är det just de två bilarna som är roligast.
Jag har aldrig någonsin gjort bil-ljud i samband med att han lekt med bilar (och liknande), ändå har han på egen hand kopplat samman bilarna med att göra bil-ljud, brum brumm.

Som yngre så var saker med hjul det bästa han visste. Han kröp hela tiden in i rummet där barnvagnen står, och rullade på barnvagnshjulen. Gunghästen i köket har också hjul, och det är hjulen som är kul - inte att sitta på den.

Så trots att pojken min inte alls har uppmuntrats till "pojke som älskar bilar", så är det just det han har blivit. Det kan inte bara vara slumpen. Det måste vara något mer, något medfött. Inte att bilintresse finns inbyggt, för bilar fanns ju knappast på stenåldern. Men något grundläggande måste ha hängt med. Någon inbyggd fascination över saker som funkar på ett visst sätt, framförallt ett medfött intresse för hur saker och ting fungerar. Ett hjul kan tyckas vara en alldeles fantastisk grej. Drar man där så rör den sig och saken som sitter fast i hjulet rör sig också. Bilar har hjul, så bilar it is. Jag kan tänka mig att på stenåldern var det mannen som hade ansvaret för att få familjen/klanen att överleva. Skydda, jaga, uppfinna, hitta och undersöka. I dagens samhälle yttrar det sig kanske som just bilintresse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar