torsdag 5 februari 2015

Små förändringar

Jag har gjort en plan. Det är den där stegen jag byggt för att komma upp ur det svarta hålet. Små förändringar i vardagen för att minska risken att fall ner igen.

Jag sitter inte alls lika mycket vid datorn längre. Innan tog den nästan all min tid, och det blev en kamp mellan den och lilleman som hela tiden ville ha min uppmärksamhet. Jag blev såklart irriterad när jag inte fick bli lämnad ifred. En av dom ska bort, och inte är det lilleman. Nu sitter jag vid datorn när han somnat för natten (den korta stund innan jag får gå in och lägga mig hos honom). Ibland kikar jag in på dagen med, men bara när lilleman verkligen inte har behov av mig just då och bara en snabbis. Jämfört med då och nu så är det enorm skillnad. Jag försöker istället hålla mig sysselsatt genom att ta hand om hemmet. Tvätta, damma, diska, plocka, laga mat.... osv.

Att hålla igång med något produktivt hela tiden ger mig dessutom mindre tid att grubbla och tänka negativt. Grubblerierna kan jag istället spara till bättre tillfällen, som samtal med sambon och samtalen med min psykolog.

Köket ska ALLTID vara undanstädat och rent innan jag lägger mig för natten. Det är en regel jag har nu. Innan lämnades disk och städ alltid till morgonen efter, och orkade jag inte då heller så gick det ännu en dag med ett skitigt/äckligt kök. Jag insåg att jag kände mig genast deprimerad när jag kom ner och fick se köket med all disk och matrester. Även om det tar typ 5 minuter att få undan allt, så var synen rent nedslående. Så, nu är köket alltid undanstädat inför natten. Jag märker redan hur stor skillnad det är att komma ner till ett rent, ibland skinande kök.
En bra start på dagen är superviktig! Det är tur att lilleman alltid, sedan födseln, har ett strålande morgonhumör. Det väger upp för det faktum att han aldrig har tagit sovmorgon haha.

När lilleman vilar, så vilar jag. Jag får INTE sitta vid datorn. Nej jag ska ligga i sängen, med en bok. Jag har länge känt att jag inte haft tid med att läsa, inte sedan lilleman kom. Böcker är en av mina stora intressen, och jag vill hitta tillbaka till dem! Så, när lilleman somnat ligger jag och läser. När lilleman vaknar tar jag över han till mig, oftast somnar han då om och då passar även jag på att blunda lite.
Sen jag började med antidepressiv medicin har jag inte längre svårt att somna på kvällen, så jag vågar mig på att somna på vilostunderna på dagen. Det är så underbart! Innan kunde jag inte sova en sekund på dagen, eftersom jag var tvungen att vara nära död av trötthet på kvällen om jag skulle kunna somna alls.

Små förändringar i vardagen som jag känner gör enorm skillnad för mitt mående. Det är alltid det lilla som räknas.

1 kommentar:

  1. Du är klok du, ska vara stolt över dig själv. Själv har jag alltid varit tvungen att rensa röran utanför för att kunna hantera röran inuti, och det hjälper faktiskt. Ingen mår bättre av ett rörigt och skitigt hem, så du har satt upp en bra regel för dig själv. Man blir lite gladare av att ha det rent och snyggt omkring sig, man får en ögonblicklig tillfredsställelse av att städa pga omedelbart resultat samt att man faktiskt har gjort ngt. Du prioriterar din hälsa och ditt välmående genom att vila, läsa och göra sånt du tycker om. Du har tagit milakliv mot en bättre hälsa och ett friskare föräldraskap. Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera